Behandeling/Begeleiding
Redenen voor aanvraag van behandeling/begeleiding binnen onze praktijk zijn bijvoorbeeld:
- Laag zelfbeeld
- Moeite met sociale aansluiting
- Woedeaanvallen
- Angstig zijn
- Motivatie voor school kwijt
- Geen inzicht in leerstrategieën
- Niet verklaarbare lage schoolresultaten
Dit zijn slechts een klein aantal voorbeelden van redenen voor een aanvraag van behandeling/begeleiding. Voor meer specifiek informatie over de begeleiding- en behandelmogelijkheden kijkt u verder op deze pagina.
Video
Blog:
Kinderen als experts
‘Mirthe, waarom denken grote mensen zo ingewikkeld?’ Deze vraag kreeg ik voorgeschoteld door een 10-jarige jongen. ‘Als je een rekenles door kinderen uit laat leggen zullen we het veel beter begrijpen. Grote mensen slaan stappen over en denken dat we alles begrijpen...
Gedrag en sociaal-emotioneel
Uw kind kan bijvoorbeeld terecht voor individuele behandeling als er sprake is van:
- Angstproblemen en piekeren
- Weinig zelfvertouwen/laag zelfbeeld
- Boos of opstandig gedrag
- Teruggetrokken gedrag
- Pestproblematiek
- Weinig aansluiting bij leeftijdsgenoten
- Emotieregulatieproblemen
- Trauma
Tijdens de behandeling worden er doelen geformuleerd die het kind en de ouders graag willen behalen. Vervolgens gaan we samen kijken op welke manier deze doelen gehaald zouden kunnen worden.
Cognitieve gedragstherapie (CGT)

Traumabehandeling

- Een ongeluk
- Pesten
- Mishandeling
- Een ziekenhuisopname
Gevolgen van een traumatische gebeurtenis kunnen zijn:
- Het herbeleven van het voorval
- Vermijden van de herinnering aan de gebeurtenis
- Slaapproblemen
- Nachtmerries
- Concentratieproblemen
- Emotionele aanhankelijkheid
- Emotionele problemen
Zelfbeeldtraining

- Onzeker of bang gedrag
- Zichzelf nooit goed genoeg vinden
- Tegen bepaalde dingen op zien
- Zichzelf terugtrekken
- Lichamelijke klachten
- Negatieve opmerkingen over zichzelf maken
Ouderbegeleiding
Kinderen hebben met hun gedrag invloed op de rest van het gezin en andersom. Er is altijd sprake van een wisselwerking tussen de verschillende gezinsleden. Soms komt er als ouders zijnde veel op je af en kan het gedrag van het kind ingrijpend zijn. Tijdens ouderbegeleiding kan er samen gesproken worden over de problemen van het kind en de effecten daarvan op de rest van het gezin.
Ouderbegeleiding kan helpen inzicht te krijgen in de problematiek van het kind, de patronen in de onderlinge interactie en hoe daarmee om te gaan. Als een kind in behandeling komt, betekent dat automatisch ook dat ouders betrokken en begeleid zullen worden. Het kind is immers onderdeel van een groter systeem.

Leerbegeleiding

- Moeite met de inhoud van een vak.
- Niet weten hoe het beste iets te leren.
- Geen inzicht in de eigen leerstrategieën.
- Het niet kunnen plannen van leermomenten.
Uw kind kan bijvoorbeeld terecht voor leerbegeleiding als er sprake is van:
- Tegenvallende schoolprestaties.
- Gebrek aan inzicht in leerstrategieën, structuur bij het leren of planningsvaardigheden.
- Onzekerheid en weinig zelfvertrouwen bij het leren.
- Een bepaalde ontwikkelingsstoornis of leerstoornis (zoals ADHD of dyslexie) die de ontwikkeling van het leren tegenhoudt.
Citotraining
Voor veel kinderen is het maken van de Cito-toets of Entree-toets een spannende gebeurtenis. De manier van vraagstelling en antwoordmogelijkheden zijn anders dan dat ze gewend zijn van de methodegebonden toetsen. Ook is er een nieuwe factor die zorgt voor extra spanning, namelijk de tijdsdruk.
Door middel van Citotraining of Entreetraining kunnen kinderen voorbereid worden op de nieuwe structuur van de toets. Het kind raakt zo bekend en vertrouwd met het maken van meerkeuzevragen en het werken onder tijdsdruk. Natuurlijk kunnen ook eventuele inhoudelijke moeilijkheden worden opgespoord en extra worden behandeld. Op deze manier kan het kind meer zelfvertrouwen ontwikkelen, zodat de toets zelfverzekerd gemaakt kan worden.
Citotraining of Entreetraining vindt individueel plaats. Samen met het kind en de ouders wordt bepaald hoeveel trainingen nodig zullen zijn. Dit aantal kan gedurende de training bijgesteld worden.
